@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00001614, author = {MEADOWS, Martin and MEADOWS, Martin}, journal = {紀要}, month = {Mar}, note = {110009760895, application/pdf, 本研究では、コンピュータを用いたネットワーク・コミュニケーション中心の英語教育を改善する目的で、4年間に渡り、無記名式質問調査を行った。その結果、学生はコンピュータやインターネットを使う経験が浅く、大学外でのアクセスも限られており、インターネットやメールを利用する時に携帯電話を使う傾向にあった。これらの結果により、CALL教授法を使用する教師は、授業の進め方に柔軟性を持ち、コンピュータの使い方に慣れていない学生に対して、技術サポートを提供し、更に可能な範囲で、モバイル技術を取り入れるための努力が必要であると示唆された。, This paper reports on a long-term study into day-to-day use of computers among first-year university health and welfare majors at a small university in Northern Japan with the purpose of improving delivery of an Emglish language course employing network-based communication activities. An anonymous questionnaire was given across four years to students registered in the course. Results were compiled and compared between years, revealing that students have restricted familiarity with and acccess to computers and the Internet outside the university and demonstrate a growing preference for mobile, rather than PC-based, technologies. These results suggest that teachers who use computer-assistde language learning (CALL) pedagogies need to show flexibility in their methods, provide technological support to students who are less adept at computer use, and make efforts to incorporate mobile technologies where possible.}, pages = {73--78}, title = {コンピュータを用いた言語学習に対する学生の準備状況 : 大学1年生を対象とした長期調査}, volume = {8}, year = {2014} }