@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00001642, author = {DERIHA, Koji and NAKANISHI, Sayaka and 出利葉, 浩司 and 中西, さやか}, journal = {紀要}, month = {Mar}, note = {110009886953, applocation/pdf, 本稿は,博物館における体験型プログラムが幼児の学びにとってどのような活用可能性を持っているのかを検討することを目的とするものである。博物館で行なわれたアイヌ民族の狩猟に関する体験型展示(ハンズ・オン)を対象とし,企画者自身の振り返りとボストン子ども博物館との比較を通して幼児にとってのプログラムの意義を検討した。その結果,幼児が主体的に楽しみながら異文化環境を体験することができるという点において,博物館プログラムが幼児の学びにとって活用可能性を持っていることが示唆された。, This paper aims to investigate how experiential programs in museums can potentially be applied to the education of young children. The subject of the study was an experiential exhibition (hands-on) held at a museum regarding how the Ainu people hunted. Through the reflections of the organizers themselves, and supplemented with comparisons from the Boston Children's Museum, it was investigated whether this wouldhave meaning as a program for young children. As a result, it was found that the museum's program could potentially be applied to the education of young children, considering the point that they would be able to experience the environment of a different culture while having fun on their own.}, pages = {83--90}, title = {幼児の学びにおける博物館プログラムの活用 : 異文化環境体験プログラムに着目して}, volume = {9}, year = {2015}, yomi = {デリハ, コウジ and ナカニシ, サヤカ} }