@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00001977, author = {Yoko,NOMURA and Miho,KATSUTA and Miyuki,ISHIBASHI and Kyoko,OYAMADA and Mari,IKEDA and Sachiko,TANAKA and 野村, 陽子 and 勝田, 美穂 and 石橋, みゆき and 小山田, 恭子 and 池田, 真理 and 田中, 幸子}, journal = {紀要, Bulletin of Nayoro City University}, month = {Mar}, note = {120007044633, application/pdf, 【要旨】超高齢社会に対応するための制度改革が頻回に行われ,制度設計にアドボケーターとして看護職の関わりが求められていることから,看護基礎教育において政策の基本を体系的に学ぶことが必要と考え,政策教育プログラム開発に関する研究を行った。 1 年目の研究では看護に関連した政策に現に取り組んでいる 政策企画者等を対象に面接調査を行い,政策教育において獲得すべきコンピテンシー77 項目を抽出し,これを日本公共政策学会の参照基準をもとに 8 つのカテゴリーに分類した。この結果を参照基準と比較すると,参照基準の「政策の働きに関する基本的理解」などの項目は少なかったが,「政策問題を主体的に考える力」の項目は非常に豊富であった。このことは対象者が政策の実践者であったことが影響しており,また,看護教育に対して政策決定に関する“知識”に力点を置くよりも,看護現場の課題を解決するための能力獲得に期待がされていることが明らかとなった。, Abstract: With frequent revisions in the medical-care system in response to the aging society, nurses are required to be involved in system design as advocators. This suggests the necessity for nursing students to systematically learn the basics of policy studies in basic nursing education. Given this background, we conducted research into the development of a nursing education program related to policy studies. In the first year of the research, we conducted an interview survey with policy planners who worked on policies related to nursing. From the interview data, we extracted 77 items of competencies to be acquired through the education program, and classified the items into 8 categories based on the academic standards of the Public Policy Studies Association, Japan (PPSAJ). Comparing the results in this study with the items of the academic standards, there were fewer items related to the “Basic understanding of the functions of policy” than those in the standards, but there were many items related to the “Competencies to think independently about policy issues”. These results may be because the participants in the interviews were policy practitioners. The findings suggest that it is important for nursing education to place more emphasis on competencies needed to solve problems in nursing settings than on knowledge about policy making.}, pages = {1--8}, title = {看護基礎教育に求められる政策コンピテンシー ―「学士課程教育における公共政策学分野の参照基準」との比較から―}, volume = {15}, year = {2021}, yomi = {ノムラ, ヨウコ and カツタ, ミホ and イシバシ, ミユキ and オヤマダ, キョウコ and イケダ, マリ and タナカ, サチコ} }