@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00000044, author = {Chieko,KATO and Tetuko,TAKAOKA and Tomoe,KANO and Akemi,ODA and 加藤, 千恵子 and 高岡, 哲子 and 鹿野, 友恵 and 小田, 明美}, journal = {紀要, Bulletin of Nayoro City University}, month = {Mar}, note = {110007622408, application/pdf, 本研究では、小学第5学年37名を対象に命の授業を行い、独自に作成した自己概念とジェンダー・アイデンティティに関連した質問紙を用いて、授業の前後における変化と男女別の特徴について調査した。その結果、授業前は「違う性別の方が幸せだ」「不満があると聞いてくれる人がいる」という2項目に性差が見られ、授業後は授業前の項目に加えて「この性別に生まれて良かった」、「将来赤ちゃんが欲しい」、「元気がないと気づいてくれる人がいる」、「私の存在を認めてくれる人がいる」の6項目に増えた。男女別の詳細を見ると、男子は女子に比べ有意に「この性別に生まれて良かった」とする割合が高く、自己の性別に関して肯定的であるという特徴があった。一方、女子は男子に比べ有意に「違う性別の方が幸せだ」、「将来赤ちゃんが欲しい」、「不満があると聞いてくれる人がいる」、「元気がないと気づいてくれる人がいる」、「私の存在を認めてくれる人がいる」とする割合が高く、母性意識の目覚めや周囲のサポートや尊重してくれる存在に気づくという特徴があった。すなわち、性別によって自己の性に関する認識の違いが明確になっていくことが示唆された。, The objective of this study is to clarify the self-concept and gender identity of fifth grade students in elementary school. The subjects were 37 fifth grade students (male: 21, female: 16) who took two 45-minute classes for thinking about life. Data were collected by using questionnaires distributed before and after the classes. The contents of the questionnaires was composed of originally created items concerning self-concept and gender identity. The results indicated that the girls ranked the following 2items, collected before the classes, significantly higher than the boys: "The opposite sex is happier." and "I have someone who listens to my concerns" Three further items - "I want a baby in the future", "I have someone who notices when I feel down." and "I have someone who accepts me as I am" were ranked higher by girls after completion of the classes. Additionally, boys ranked the item "I was lucky to be born the sex I am" significantly higher than girls. In short, it became clear that the gender gap was wider after the classes. Therefore, it was suggested that differences in recognition of one's own gender become clearer by attending the classes.}, pages = {17--25}, title = {小学第5学年の自己概念とジェンダー・アイディンティティに関連した実態調査 : 「命の授業」前後の比較から}, volume = {4}, year = {2010}, yomi = {カトウ, チエコ and タカオカ, テツコ and カノ, トモエ and オダ, アケミ} }