@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00000057, author = {Eeiji, KONNYA and Tetsuko, TAKAOKA and FUKAZAWA, Keiko and Tomoe, WATANABE and 紺谷, 英司 and 高岡, 哲子 and 深澤, 圭子 and 渡邊, 朋枝}, journal = {紀要, Bulletin of Nayoro City University}, month = {Mar}, note = {110007145321, application/pdf, 本研究の目的は、看護学生が直接老年者と触れ合う体験でもった老年者観を明らかにすることである。協力者は、4年制大学の看護学科2年生の38名である。データの分析は、通所施設見学後に提出された老年者観のレポートを、Berelson、B(1957)の内容分析の方法に基づいて行った。その結果、5つの≪カテゴリー≫と25の<サブカテゴリー>が抽出された。そこでは、≪活発である≫≪気づかいができる≫≪表情豊かである≫などポジティブな老年者観が多く抽出された。これは、通所施設見学で、病気や障がいを持ちながらも元気に生活している老年者を目の当たりしたインパクトの強さが影響したものと考える。また、老年者の特徴である「個体差がある」ことに注目できていた。よって、老年看護学教育において、施設見学を導入することは豊かな老年者観を育成する際に効果的であることが示唆された。, The objective of this study is to illustrate nursing students' outlook toward the elderly after having visited adult daycare centers. The subjects were 38 students in the second year of a 4-year nursing college. Data was collected from reports on their perceptions of the elderly,written after visiting the adult daycare centers, and were analyzed using Berelson's method From the results,five categories and 25 subcategories were derived. Among the categories, there was a high frequency of three positive items "They are active," "They show concern for others " and "They have rich facial expressions" It can be assumed that the positive nature of these categories resulted from the strong impact of seeing ,with their own eyes ,how energetically the elderly lived despite sickness or handicap. Another characteristic of the elderly that students were able to take notice of gave the category "There are physical differences between them". Therefore, it was suggested that introducing a visit to an adult daycare center as a part of the elderly nursing education program is an effective way of enriching students' perceptions of the elderly.}, pages = {39--47}, title = {通所施設見学において看護学生がもった老年者観の検討}, volume = {3}, year = {2009}, yomi = {コンヤ, エイジ and タカオカ, テツコ and フカザワ, ケイコ and ワタナベ, トモエ} }