@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00000644, author = {Tomomi, JINNO, and Madoka, NARITA and Chiemi, HATASE and Kazuyuki, TERAYAMA and 神野, 朋美 and 成田, 円 and 畑瀬, 智恵美 and 寺山, 和幸}, journal = {市立名寄短期大学紀要, Bulletin of Nayoro City College}, month = {Mar}, note = {110007154668, 本研究は、基礎看護学を構成している「基礎看護技術実習2」において、筋肉内注射のシュミレーションや技術試験と通して、筋肉内注射技術の到達度を明らかにし、技術習得困難な要因を検討することを目的とした。市立名寄短期大学看護学科2年生を対象に実施した技術試験および質問紙の結果について、2001年度と2003年度の比較を行った。その結果、到達度の低いものは、口頭説明を要求した確認事項であった。自己学習により、巧緻性を要する技術を難しいと感じる学生は減少した。過度の緊張により、到達度は低くないが、「薬液の吸い上げ」を難しいと感じている学生が増加していた。学生に筋肉内注射技術の確認事項の学習についての動機付けや、学生の努力を保証する必要性が示唆され、シュミレーション学習の教授方法における課題も見出した。, Reserch was conducted to ascertain the degree to which students enrolled in [Basic Nursing Training 2] developed intramuscular injection skills with the aim of determining specific areas of difficulty. Results from skill test and questionnaire given to 2nd year nursing students at Nayoro City College in 2001 and 2003 were compared. Three issues become evident. First, students showed low levels of attainment in verbalizing the injection process. Second,following independent practice, the number of students who judged the precise technical steps to be difficult decreased.Third,although attainment levels were not low,an increased number of students judged the filling of the syringe to be defficult due to extreme nervousness. As a result of this study,both the need for teachers to motivate students to confirm the steps involved in intramuscular injection and the importance of recognizing student effort were confirmed. Additionally,some issues in simulation teaching methods were identifild.not show a significant correlation.}, pages = {21--29}, title = {看護技術シミュレーションにおける筋肉内注射技術の到達度と技術習得困難な要因の検討}, volume = {36}, year = {2004}, yomi = {ジンノ, トモミ and ナリタ, マドカ and ハタセ, チエミ and テラヤマ, カズユキ} }