@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00000646, author = {Tsuneyasu,NAKASHIMA and 中島, 常安}, journal = {市立名寄短期大学紀要, Bulletin of Nayoro City College}, month = {Mar}, note = {110007154666, 最近になって、以前に考えられていたよりも早く、子どもたちは社会化が可能であると認識されるようになった。そしてその意味での公的及び非公的な教育を開始する年齢がより低くなってきた。子どもたちにとって保育園は家庭とは異なるもう一つの生活の場である。すなわち保育園においては、重要な社会的能力としての自治的能力の形成が重要な発達課題となる。この観点からA保育園は保育計画を立てている。しかしその内容はまだ不十分であり、ようやくその方向が見えつつある段階にある。, People hve come to recognize that children are capable of socializing earlier than previouly thought,and have lowered the age at which children commonly begin their formal and informal education. A nursery school is a place of another life where homes differ for children. That it,in a nursery school,formation of autonomous capability - as a important social skill - serves as an important developmental task. Nursery school A has formed the childcare plan from this viewpoint. However, the contents are still insufficient and it is the stage the direction can be at last.}, pages = {43--55}, title = {A保育園における保育カリキュラム見直しの試み(2) : クラス集団づくりのための3歳児からの保育計画}, volume = {36}, year = {2004}, yomi = {ナカシマ, ツネヤス} }