@article{oai:nayoro.repo.nii.ac.jp:00000074, author = {Hitomi,FUNANE and Madoka,NARITA and 舟根, 妃都美 and 成田, 円}, journal = {紀要, Bulletin of Nayoro City University}, month = {Mar}, note = {110007148947, application/pdf, 本研究の目的は,成人看護学で行っているディベート演習が,学生のどのような学びにつながっているかを明らかにすることである。2005年度2年次学生の演習レポートについて分析を行った。学生は,ディベート演習において「多様な考え方の理解」,「自分の意見の変化」,「新しい意見の発見」について学び,ディベートに必要な能力について気づくことができた。また,ディベート演習を通して,自己を振り返り,自身の傾向に気づき,今後の課題へとつなげていた。学生はディベート演習に対して肯定的な感想を持っていた。ディベート演習の今後の課題は,導入を丁寧に行うこと,円滑にディベートができるよう明確な設定を提示すること,丁寧なまとめをすることである。, This study was conducted at Nayoro City College to clarify the learning outcomes of using debate in an Adult Nursing Care class. The theme of the debate was whether or not organ transplants should be carried out. Results from an opinion survey given to 2nd year nursing students in 2005 were analyzed. Results showed that a majority of students gained an increased awareness of the variety of others'opinions, the changeable nature of their own opinions, and the discovery of new opinions through debate. They also gained an increased understanding of the skills necessary for debate. Debate enabled them to reflect more effectively upon their own values and dispositions. Students voiced a favorable opinion of debate. This study clarifies a need for more careful introduction of debating processes and principles, clearer pre-debate instructions, and a more considered summary of debating results.}, pages = {15--21}, title = {成人看護学におけるディベート演習についての検討}, volume = {1}, year = {2007}, yomi = {フナネ, ヒトミ and ナリタ, マドカ} }