ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 名寄市立大学紀要(2007.3+)
  2. 第14巻

発達障害学生の学修支援に関する試論  -ソーシャルワーカーの立場から-

https://doi.org/10.69254/0000001945
https://doi.org/10.69254/0000001945
aafff59c-f477-4c21-8973-03f8ba143e6c
名前 / ファイル ライセンス アクション
04松浦智和.pdf 発達障害学生の学修支援に関する試論 -ソーシャルワーカの立場から- (14.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-07-25
タイトル
タイトル 発達障害学生の学修支援に関する試論  -ソーシャルワーカーの立場から-
言語 ja
タイトル
タイトル Tentative theory of learning support for students with developmental disorders  -A social worker's perspective-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 大学
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達障害
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 支援
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ソーシャルワーク
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 developmental disorders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 social work
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 support
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69254/0000001945
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 松浦, 智和

× 松浦, 智和

WEKO 2114
CiNii ID 9000321642573
e-Rad_Researcher 90530113

ja 松浦, 智和
名寄市立大学

ja-Kana マツウラ, トモカズ

Search repository
著者別名 Tomokazu, MATSUURA

× Tomokazu, MATSUURA

WEKO 2341
CiNii ID 9000321642573

en Tomokazu, MATSUURA
Nayoro City University

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【要旨】本稿では,近年増加する発達障害や発達障害が疑われる学生の増加に鑑み,概況を把握するとともに学修支援の実践例やありようについて諸家の知見を整理し,本学での学修支援システム構築に資する基礎資料を作成することを試みた。日本学生支援機構によれば,大学,短期大学及び高等専門学校に在籍する障害学生数は33,812人でそのうち,「発達障害(診断書有)」6,047人であった。このうち支援障害学生は4,325人であったが,これに加えて発達障害(診断書無・配慮有)の支援障害学生3,105人の存在もある。発達障害のみならず,障害を持つ学生支援は全国的に質・量とも追求される時勢であるが,殊に発達障害学生について各大学の取り組みを概観するとともに,「学生支援体制づくり」「援助希求のない学生への支援」について筆者の私心を述べた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Abstract: In recent years, the number of students who have and who are suspected of having developmental disorders has been increasing. Given this fact, the analysis described herein was conducted to grasp the overall situation of students with developmental disorders. The results are expected to yield source materials to develop a learning support system at Nayoro City University through organization of practical examples of learning support and various researchers’ knowledge of how the support should be administered. According to the Japan Student Services Organization (JASSO), the number of students with disorders currently attending universities, junior colleges, and technical colleges is 33,812. Of those, 6,047 students have “developmental disorders (with a medical certificate),” which includes 4,325 students with disorders receiving support. There are 3,105 other students with developmental disorders (without a medical certificate but with educational considerations) receiving support. These days, support for students with disorders, not limited to developmental disorders, is pursued both qualitatively and quantitatively nationwide. However, the author particularly surveys universities’ efforts to support students with developmental disorders and presents views of “the development of a student support system” and “support for students not seeking assistance.”
言語 en
bibliographic_information ja : 紀要 = Bulletin of Nayoro City University
en : Bulletin of Nayoro City University

巻 14, p. 15-26, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 名寄市立大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1881-7440
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12272535
item_10002_description_12
内容記述タイプ Other
内容記述 40022242757
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ URI
関連識別子 https://ci.nii.ac.jp/naid/40022242757
言語 ja
関連名称 CiNii
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
見出し
大見出し 研究報告
言語 ja
見出し
大見出し Research report
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:15:50.811548
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3