ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 名寄市立大学紀要(2007.3+)
  2. 第4巻

小学第5学年の自己概念とジェンダー・アイディンティティに関連した実態調査 -「命の授業」前後の比較から-

https://doi.org/10.69254/0000000044
https://doi.org/10.69254/0000000044
52c58412-be14-4f27-94bb-1478ac67e6f8
名前 / ファイル ライセンス アクション
大学紀要201017加藤-.pdf 小学第5学年の自己概念とジェンダー・アイディンティティに関連した実態調査 (1.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-08-13
タイトル
タイトル 小学第5学年の自己概念とジェンダー・アイディンティティに関連した実態調査 -「命の授業」前後の比較から-
言語 ja
タイトル
タイトル An investigation of actual conditions concerning the self-concept and gender identity of fifth graders in elementary school - A comparison study before and after taking two "Classes for Thinking about Life"-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学第5学年
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自己概念
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ジェンダー・アイデンティティ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ジェンダー・スキーマ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 命の授業
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69254/0000000044
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 加藤, 千恵子

× 加藤, 千恵子

WEKO 183
CiNii ID 9000006888427
e-Rad_Researcher 30331193

ja 加藤, 千恵子
名寄市立大学

ja-Kana カトウ, チエコ

Search repository
高岡, 哲子

× 高岡, 哲子

WEKO 184
CiNii ID 9000006945307
e-Rad_Researcher 60400115

ja 高岡, 哲子
名寄市立大学

ja-Kana タカオカ, テツコ

Search repository
鹿野, 友恵

× 鹿野, 友恵

WEKO 185
CiNii ID 9000016855498

ja 鹿野, 友恵
名寄市立名寄東小学校

ja-Kana カノ, トモエ

Search repository
小田, 明美

× 小田, 明美

WEKO 186
CiNii ID 9000016855499

ja 小田, 明美
名寄市立名寄東小学校

ja-Kana オダ, アケミ

Search repository
著者別名 Chieko,KATO

× Chieko,KATO

WEKO 187

en Chieko,KATO
Nayoro City University

Search repository
Tetuko,TAKAOKA

× Tetuko,TAKAOKA

WEKO 188

en Tetuko,TAKAOKA
Nayoro City University

Search repository
Tomoe,KANO

× Tomoe,KANO

WEKO 189

en Tomoe,KANO

Search repository
Akemi,ODA

× Akemi,ODA

WEKO 190

en Akemi,ODA

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、小学第5学年37名を対象に命の授業を行い、独自に作成した自己概念とジェンダー・アイデンティティに関連した質問紙を用いて、授業の前後における変化と男女別の特徴について調査した。その結果、授業前は「違う性別の方が幸せだ」「不満があると聞いてくれる人がいる」という2項目に性差が見られ、授業後は授業前の項目に加えて「この性別に生まれて良かった」、「将来赤ちゃんが欲しい」、「元気がないと気づいてくれる人がいる」、「私の存在を認めてくれる人がいる」の6項目に増えた。男女別の詳細を見ると、男子は女子に比べ有意に「この性別に生まれて良かった」とする割合が高く、自己の性別に関して肯定的であるという特徴があった。一方、女子は男子に比べ有意に「違う性別の方が幸せだ」、「将来赤ちゃんが欲しい」、「不満があると聞いてくれる人がいる」、「元気がないと気づいてくれる人がいる」、「私の存在を認めてくれる人がいる」とする割合が高く、母性意識の目覚めや周囲のサポートや尊重してくれる存在に気づくという特徴があった。すなわち、性別によって自己の性に関する認識の違いが明確になっていくことが示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The objective of this study is to clarify the self-concept and gender identity of fifth grade students in elementary school. The subjects were 37 fifth grade students (male: 21, female: 16) who took two 45-minute classes for thinking about life. Data were collected by using questionnaires distributed before and after the classes. The contents of the questionnaires was composed of originally created items concerning self-concept and gender identity. The results indicated that the girls ranked the following 2items, collected before the classes, significantly higher than the boys: "The opposite sex is happier." and "I have someone who listens to my concerns" Three further items - "I want a baby in the future", "I have someone who notices when I feel down." and "I have someone who accepts me as I am" were ranked higher by girls after completion of the classes. Additionally, boys ranked the item "I was lucky to be born the sex I am" significantly higher than girls. In short, it became clear that the gender gap was wider after the classes. Therefore, it was suggested that differences in recognition of one's own gender become clearer by attending the classes.
言語 en
bibliographic_information ja : 紀要
en : Bulletin of Nayoro City University

巻 4, p. 17-25, 発行日 2010-03-31
出版者
出版者 名寄市立大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817440
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12272535
item_10002_description_12
内容記述タイプ Other
内容記述 110007622408
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ URI
関連識別子 https://ci.nii.ac.jp/naid/110007622408
言語 ja
関連名称 CiNii
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:20:09.550121
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3