WEKO3
アイテム
「森のようちえん」における園児の「学び」 -サイエンス・プロセス・スキルの視点から-
https://doi.org/10.69254/0000001876
https://doi.org/10.69254/000000187675e9db8e-bbd1-427a-928c-f1306e38300a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-07-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「森のようちえん」における園児の「学び」 -サイエンス・プロセス・スキルの視点から- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Children's learning in "Forest Kindergarten" -In light of Science Process Skills- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 森のようちえん | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 森林環境教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | サイエンス・プロセス・スキル | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育内容(環境) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Fort Kindergarten | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Forest Environment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Science Process Skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Childcare contents "environment" | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.69254/0000001876 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
栁原, 高文
× 栁原, 高文 |
|||||
著者別名 |
Takafumi, YANAGIHARA
× Takafumi, YANAGIHARA |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 「森のようちえん」は,デンマークで始まり,その後ドイツやスウェーデンヘと広がり,我が国でも認可幼稚園・保育所が園外保育として森で活動する形態,森で活動することを主とした自主保育の形態,任意団体や大学などが行事として休日などに行う形態など様々な活動が広まつてきている。生態系が豊かな森は, 多くの生き物がダイナミックに「食べる・食べられる」の関係をもちながらくらしている環境で,園児に多くの気付きを与えてくれる 。その森で活動する「森のようちえん」で,園児に多く の「学び」が生まれていると考えた。そこで,園児の行動,言動を参与観察法で調査し,認知的発達の側面からみた育成の過程を,基礎的なサイエンス・プロセス・スキルとして「観察スキル」,「分類スキル」,「測定スキル」,「コミュニケーションスキル」,「予測スキル」,「推論スキル」の6つのスキルの視点で考察した。結果,園児たちは全てのサイエンス・プロ セス・スキルを習得し育成していることが分かった。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | "Forest Кindergarten" started in Denmark, and the practice then spread to Germany and Sweden. In Japan, there are various types of “Forest Kindergaten" activities such as those provided in forests by authorized kindergartens and nursery schools as a part of their outdoor activities, those conducted mainly in forests managed by volunteer groups, those held on holidays by private organizations and universities as their events, and so on. In forests, where the ecosystem is rich, a variety of creatures live and grow dynamically through life‐and-death relatinships with each other and children can get opportunities to relize a lot of things. We assume that children can learn a lot in “Forest Kindergarten" since their activities are carried out in such forests. Therefore, the behaviors and speeches of children were investigated with the participant observation method, and their growing processes in the phase of cognitive development were studied in light of six types of skills; "observation skills'', "classiflcation skills'', "measuring skills'', “communication skills'', "prediction skllls'' and “reasoning shlls'', as basic science process skills. As the results, it was found that the children learned and developed all the science process skills. | |||||
言語 | en | |||||
bibliographic_information |
ja : 紀要 = Bulletin of Nayoro City University en : Bulletin of Nayoro City University 巻 13, p. 45-55, 発行日 2019-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名寄市立大学 | |||||
言語 | ja | |||||
item_10002_source_id_9 | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-7440 | |||||
item_10002_source_id_11 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12272535 | |||||
item_10002_description_12 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40021915885 | |||||
言語 | ja | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
権利情報 | 名寄市立大学 | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://ci.nii.ac.jp/naid/40021915885 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | CiNii | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
言語 | ja | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |