ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 名寄市立大学紀要(2007.3+)
  2. 第7巻

自由遊びにみる子ども・保育者の相互作用と発達支援

https://doi.org/10.69254/0000000207
https://doi.org/10.69254/0000000207
bbc157e9-bd24-4385-8b0b-341614175307
名前 / ファイル ライセンス アクション
鹿嶋.pdf 自由遊びにみる子ども・保育者の相互作用と発達支援 (221.9 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-06-13
タイトル
タイトル 自由遊びにみる子ども・保育者の相互作用と発達支援
言語 ja
タイトル
タイトル Developmental supports through teaching play during free play time at a nursery school
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自由遊び
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 遊びの指導
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育者と子どもの相互行為
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 free play
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teaching play
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher-chile interactions
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.69254/0000000207
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 鹿嶋, 桃子

× 鹿嶋, 桃子

WEKO 468
CiNii ID 9000006951213
e-Rad_Researcher 20435209

ja 鹿嶋, 桃子
名寄市立大学

ja-Kana カシマ, モモコ

Search repository
著者別名 Momoko, KASIMA

× Momoko, KASIMA

WEKO 495

en Momoko, KASIMA
Nayoro City University

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 自由遊びへの保育者の介入をめぐっては、指導と子どもの自発性のバランスのあり方をめぐる対立がある。そこで、本研究ではこうした対立を乗り越える視座として、子どもに必要な経験を保育者が読み取り、その発達に必要な支援をする過程として遊び指導を位置付けジユウアソビ場面の分析を行った。その結果、次のことが示唆された。保育者は遊びを指導する際に、保育者の指導上のねらいを意識下あるいは無意識下で参照しながら指導する。しかしながら、指導を通した子どもと保育者の相互作用結果としての遊びの展開内容はその場の状況によって変化しうるという意味で、保育者のねらい通りには展開しない自由で創発的過程である。すなわち遊びの指導とは、子どもの活動の自由が保障されている分だけ管理保育とその性質を異にし、子どもたちの発達支援を保障するものと考える。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Teacher-child interaction during free play time has been a long-standing area of research interest. In particular, there have been debates in the area of play pedagogy concerning whether child-centered or adult-directed involvement is the better method of teaching during chilren's free play time. This study tries to overcome this ambiguity. For this purpose, we analyze teacher-child interaction during free play time and focus on a teacher's intervention as a process whereby the teacher assesses development through play. The results demonstrate that teacher-child interaction mediated by teaching play is a free and emergent process that is embedded in the situation where it happens. In short, through teaching play, teachers can support child development in ways that are different from extremely disciplined education as long as they guarantee children's freedom of activity during play.
言語 en
bibliographic_information ja : 紀要
en : Bulletin of Nayoro City University

巻 7, p. 27-35, 発行日 2013-03-31
出版者
出版者 名寄市立大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 18817440
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12272535
item_10002_description_12
内容記述タイプ Other
内容記述 110009560090
言語 ja
関連サイト
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ URI
関連識別子 https://cir.nii.ac.jp/crid/1050001338456736000
言語 ja
関連名称 CiNii
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:17:47.421802
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3